Kost och träning för kvinnor som närmar sig 50?

Hej gänget!

Ni är många som hör av sig och vill ha tips och råd gällande träning och kost för kvinnor som närmar sig 50.

Nej, det där var ljug.

Det är ingen som hört av sig till mig med den specifika frågeställningen, vilket är lite trist pga det vet jag en hel del om.

Ty med ökad ålder och dessutom kvinna med redan från början lite taskiga förutsättningar för att bygga muskler är tung styrketräning viktigare än någonsin.

Tung styrka för att bevara just den fysiska styrkan för att kunna fortsätta göra allt det där vi vill kunna fortsätta göra.

Tung styrka för att minimera muskeltappet som ökad ålder för med sig.

Tung styrka för att forma kroppen och inte låta tyngdlagen härja fullständigt ohämmat, för den som har några estetiska önskemål kvar.

 

Istället för att sjunga långsamhetens lov bör vi lägga extra tid på att träna vår explosivitet.

Inte sällan är den taskig till att börja med och den blir då rakt inte bättre med åren. Så träna explosivitet- hopp, sprint, explosiv styrketräning, ja snabba rörelser helt enkelt.

Det om något kommer vara räddningen om du råkar halka på en isfläck. Vem vill bryta lårbenshalsen liksom?

 

Rörligheten blir inte heller den bättre, träna rörlighet alltså men se i första hand till att du har några muskler att sträcka ut…

 

Käket då? Sorry, nu är inte tid för cupcakes och fnitterdricka i tid och otid. Nä, inte nu heller.

Men krångla inte till det i onödan. Gå inte på allt tugg om ”antiinflammatorisk” kost och annat mög. Det är bara en annan förklaringsmodell för att vi i ännu högre grad än tidigare bör minimera intaget av uppenbar skitmat och se till att kaloriintag korrelerar med energiutgifterna.

Vill du gå all in vegan (poppis just nu) gör gärna det men se för fasen till att proteinintaget blir adekvat. Ja det är extra viktigt för att vårda, bevara och om du jobbar tillräckligt hårt – bygga muskelmassa.

Du är en medelålders kvinna, du behöver all tänkbar hjälp med just det- muskelbygge. Om du inte vill bli ett onödigt klent stycke vill säga.

Allt ovan gäller alltså om man vill motverka ålderdomligt förfall.

Vill man tvärtom omfamna och rentav förstärka årens härjningar, ja då gör man nåt helt annat.

 

På något sätt så väljer den typiska kvinnan som vill vara superspeciell och unik fast helst i ett kollektivt rum med samtalsterapi som främsta åtgärd, att inte vända sig till mig.

Det gör de alldeles rätt i.

Heppåer!

Carolin Helt, Int Lic PT, snart 49 jordsnurr.

Kommentarsfunktionen är avstängd.