Bli den där som får en jädrans bra sommar!

Ibland undrar man vad man ska skriva, vill ju säga så mycket… Idag blir det kanske det som är allra viktigas just nu – Designa din sommar!!

Texten idag är kanske mest till dig som inte har träning som en vana men till dig som har fixat det, försök inspirera någon!!  Det ger ju så mycket! De kommer fatta, bara de hittar rätt och börjar.

Det är väldigt lätt hänt att köra den där lååånga sovmorgonen, njuta av bullfrukosten och sen slappa vid havet för att sen grilla och dricka vin med vännerna. Fine, gör så om det gör dig lycklig men jag vet alldeles för många som inte mår riktigt bra av den proceduren vareviga dag, hela semestern.

Bli inte en av dem! Desigan din sommar!

Du ska så klart vila upp dig men kropp och sinne mår bra av rörelse.  Ut och röra på sig funkar för de flesta att göra först ut på morgonen. Under sommar och annan ledighet blir det oftare spontan bjudningar hit och dit och då är det väldigt fififgt att ha träningen avklarad på morgonen. Jodå, kör du kaffe och en sovmorgon först men efter den…

– Men, jag vill inte va på gym under sommaren. Va inte det då! Googla på träning med egen kroppsvikt så får du hur många träffar som helst!

-Men, jag klarar inte springa. Jag har alldeles för dålig kondis. Vill du springa, gör då det men gräv där du står och börja med 1 minut i det långsammaste tempo, snudd på gång. Varav detta med en minuts gång, upprepa 10 ggr sen är du igång!

– Men, Jag kan inte springa för jag värk i knä eller höft (eller vad det nu kan vara) Kan du gå? Bra! Gå upp och ner i en trappa eller backe tills du blir rejält anfådd, kör ca 20 min och du har gjort ett mycket bra pass!

– Men, jag blir så uttråkad, jag vet att  jag behöver både styrka och kondition, jag vill vara ute men jag har så begränsat med tid. Kör då en minuts upphopp eller steg upp på en stol, ett gäng armhävningar, ett gäng rygglyft+ någon bålövning. Varva dessa övning i ca 10 omgångar sen har du också gjort ett bra pass.

Ja, jag tror jag fick med en hel del av de ursäkter man får höra år ut och år in.

Är du en person som inte tränar än..

– jag tror på dig! Du kommer få en underbar sommar med denna nya insikt och vana! Det spelar inte så stor roll vad du tränar men gör något lite varje dag. 20 min räcker, visst har du tid att ge din kropp och ditt sinne denna fina gåva. Lovar du får utdelning, en rejäl sådan.

Du kommer nu vara en av dem som imponerar på mig mest. Du ska får ett annat jädra bra tips.  Sluta jämför dig med någon annan. Den personen har inte gått i dina mockasiner, du ska göra vad du behöver göra, just här och just nu!
Lycka till fighter!


Hälsningar Lisa Kaptein Kvist, lite trött på att folk som tränar mest syns och uppskattas mest. Fram med de riktiga lirarana – de som kämpar så, på sin resa

Kommentarsfunktionen är avstängd.