Vad hände med att äta lagad MAT?

Jag har varit begravd i matdagböcker senaste veckan och jag kommer återigen till samma fråga – Varför äter folk så lite lagad mat men så mycket lullull?

Under mina år som PT och framförallt alla år som jag haft Kom i Formkurser så har jag läst tusentals matdagböcker och jag är just nu inne i ett stort stim av nämnda syssla. Jag känner att jag har en rätt god inblick i hur ”vanligt folk” som vill rätta till sina kostvanor äter.
Vet ni, man inser rätt snabbt att ohälsa och oönskad kroppsform inte har ett dugg med LCHF, GI, 5:2, glutenfritt, paleo, vegan, laktos- eller ”fritt från” i stort sett allt, att göra. Inte heller hur många energiprocent som kommer från fett, kolhydrater eller protein. För de allra flesta handlar det om att våga äta MAT.

Folk är ta mig tusan rädda för att äta riktig lagad mat! Jag snackar inte halvfabrikat, Billys Pan Pizza eller Mamma Scans köttbullar med snabbmakroner, sånt äts ju för barnens skull men det är ett helt annat blogginlägg det.. Man verkar besynnerligt rädd för att bli mätt på mat gjort på riktiga råvaror -lax, potatis och broccoli, snåläter riktig mat och småsnaskar mellanmål i små kulörta platsbukar prydda med hälsobudskap. Skitkonstigt.

Att äta två lagade mål mat per dag är ytterst ovanligt. Att äta frukost tre gånger om dagen är det däremot få som reagerar nämnvärt över.

”Nä, på kvällen vill jag ha något lätt” säger dom och mumsar fil, flingor och mackor- igen?
Men Hallå Hej! Det enda som är lätt med det är att det är lätt att göra.

En fegar i potatisbyttan, äter rotfrukter som om vore en rädd för överdosering och sen stödfodras det med knäckebröd.

Jamen, knäckebröd är väl bra? Fibrer och så” Jo men visst, knäckebröd är inte onyttigt men det tar ju plats från något annat som säkerligen kunde bidra med mer näring. Släng på ett par broccolibuketter till på tallriken bara, det skulle många må bra mycket bättre av än ännu ett knäckebröd med valfritt fett på.

”Frukost är dagens viktigaste mål” ja det har vi fått höra sen barnsben.

Goda frukostvanor kan absolut påverka oss positivt till både kropp och knopp. Förbränningen och insulinkänsligheten är lite bättre på morgonen än resten av dagen och det har också visat sig att frukostätare har en tendens att vara mer fysiskt aktiva än icke frukostätare, i alla fall under den förmiddagen. På så sätt kan en bra frulle alltså var en god idé. Men det finns inte tillräckligt med vetenskapligt stöd för att kunna påstå att frukosten minskar risken för att vi går upp i vikt eller ej heller att det skulle få oss att gå ner i vikt. Det är inte när man äter utan vad, som är det intressanta..

Det där frukostbudskapet tycks ha präntats in å det grövsta på ett inte helt sunt sätt. Mycket av den traditionella frukostmaten är sockerstinn och näringsfattig och den gör vi rätt i att hoppa över. Tittar man på näringsinnehållet i många av de frukostflingor som säljs så kan man lätt konstatera att den typen av energi inte kommer att gynna varken form eller hälsa.

Många av de matdagböcker ser ut enligt följande –

”Frukost direkt vid uppvaknande. Fil och macka.
Frukost på jobbet. Kaffe och macka.
Lunch. Dagens spetsat med fralla alternativt knäckebröd.
Trefikat. Knäcke alternativt skorpa och för den som verkligen inte bryr sig utan bara tänker ”gott” – kanelbulle.
Middag. Se frukost nr 1 & 2

Det är inte avsaknaden av frukost som är gemene mans eller kvinns stora kosthållningsproblem – de äter ju frukost flera gånger varje dag!

Vi är verkligen vad vi äter. Det vi petar i oss blir den energi som vi ska kunna arbeta och träna på, det blir byggmaterialet för våra nya celler, det blir byggmaterialet för musklerna vi så förtvivlat gärna vill om inte bygga, så i alla fall bevara. Vem vill inte vara stark liksom?

Jag är hemskt ledsen att meddela detta, men knäckebröd och skorpor suger som byggmaterial till en stark, kraftfull kropp full av energi.

Bra mat är däremot toppen!
Kött( gärna vilt), fisk, fågel, ägg (glöm för tusan inte ägg, världens bästa livsmedel) bönor, linser, potatis, rotfrukter, kål, broccoli, spenat och andra bladgrönsaker, ALLA grönsaker, avokado, nötter, oliv-och rapsolja, till och med smör och till och med (trumvirvel) FRUKT!  Helt okej faktiskt. Allt det där som de allra flesta inser att de borde basera födointaget på men ändå inte gör. Mindre borde och mer göra, kan det vara nåt?

Det finns ju hur mycket som helst att variera mellan ändå blir folk nästan tomma i blicken när man ber dom fundera på nåt alternativ till allt bröd de petar i sig.

Nu vill jag inte såga bröd fullständigt, inte alls men det där rådet om 6-8 skivor om dagen är ju lika seglivat som myten om faran för äggkonsumtion.
Det kan vara ett aldrig så hälsosamt hembakt bröd, men det tar ju ändå plats från något annat. Mjölmat är inte nåt vi lider brist på – pasta, paj, pirog, pizza, pannkaka, pariserbulle osv..
Lite variation kan förnöja, nån som vill ha tips på omelettvarianter? Hojta till bara!

Jag tror att väldigt många skulle komma väldigt långt på att fokusera på vad de borde äta mer av, för på nåt sätt förvinner liksom suget efter det man borde äta mindre av när magen är fylld med bra skit liksom.

Vet ni mätt och osugen är ett rätt fräscht tillstånd att befinna sig i.

//Carolin Helt, Int Lic PT #ätMathållkäften

Kommentarsfunktionen är avstängd.