Testa KISS- metoden!!

Ojojoj! Det finns så många olika metoder att anamma för den som vill ”ta tag i livet”, tappa de där envisa kilona och må lite bättre med sig själv. Här kommer en till..

Keep – It- Simple – Stupid

Där har ni den – KISS – metoden 🙂

Den är synnerligen enkel, därmed inte sagt att den är lätt. Det hela går nämligen ut på att äta bra mat i lagom mängd och se till att röra på sig så pass mycket att ekvationen blir till fördel för ditt mål.

  • Vill du gå ner i vikt – då måste energiintaget vara lägre än energiåtgången.
  • Vill du gå upp i vikt – då måste energiåtgången vara lägre än energiintaget.
  • Vill du vara viktstabil – då måste intaget och utgifterna vara i balans.

As simple as that 😉

När man jämfört olika dieter har det inte visat sig vara någon större skillnad i det långa loppet.  Det viktigaste är att man hittar en kosthållning som man faktiskt kan hålla sig till över tid.

Bestående resultat är så oerhört mycket trevligare än snabba och kortvariga sådana.

Inte ens det där pulvret som de gör reklam för på TV. Ni vet det där som binder fettet vi äter så att det åker ner i toalettstolen. Det ska vi visst vara bättre än om vi skippar att äta det från första början…begriper inte riktigt hur de tänker där faktiskt..

Eller den nya operationen. Den där man helt sonika monterar in en liten kran i magsäcken. Man äter som vanligt men efter måltiden häller man ut en tredjedel av innehållet… Mycket praktiskt. Behövs inga som helst förändringar av matvanor. Känns väl lite halvknepigt rent etiskt när det finns människor som samtidigt dör av svält och undernäring inte så himla många mil härifrån.

Extremt dumma exempel kanske. Men trots allt säljer det de pulvren rätt bra så det är nog en hel det som går på det. Och det finns exempel på när man lyckas göra ätandet av bra mat onödigt krångligt…

Har ni inte hört om det senaste? AB0 – metoden. Nu ser ni, nu ska vi äta enligt vår blodgrupp och både rasa i vikt och må alldeles lysande bra. Det finns ingen som helst vetenskap bakom dessa påståenden men om man bara köper boken, följer recepten som ger dig mellan 600-1500kcal om dagen så ska du se att du går ner i vikt. Hela 4kg på 2 veckor, precis lika mycket som lovades när författaren skrev boken om 5:2 och i stort sett samma ”kickstart av viktraset” som hon utlovat vid varje boksläpp.

4kilo på 2veckor, låter ju rasande bra eller? I min värld låter det dock mer som vinterkräksjuka.

Vad krävs det egentligen för att gå ner 4kg fett på så kort tid? För det är väl kroppsfett som ska bort? Varje kilo kroppsfett innehåller ca 7000kcal. 4kilo = 28 000kcal, det blir -2000kcal per dag om det är fett vi vill bli av med. Vi ska alltså äta så lite och röra oss så mycket att vi hamnar på -2000kcal per dag. Vill man ”kickstarta viktraset” får man vara beredd att offra en del muskelmassa också, den som håller uppe vår kropp, som formar den, som gör oss starka och som håller igång vår förbränning även när vi vilar. Mycket muskler = fatburn all the time 😉

Jag vet inte ens vad jag har för blodgrupp men jag vet att mitt i vanliga fall låga blodtryck känns tokhögt när jag hör om skit(ursäkta franskan) som ovanstående metoder står för.

Man är givetvis fri att göra precis som man vill men rannsaka dig själv. Vad behöver du egentligen göra för att må ditt allra bästa?

Keep It Simple Stupid – livet är krångligt nog som det är utan att vi blandar in en massa siffer- och bokstavskombinationer när vi ska äta.

Och ha tålamod..

Jag upprepar -Bestående resultat är så oerhört mycket trevligare än snabba och kortvariga sådana…

Tjingeling!

//Carolin Helt, Int Lic PT med eventuell bok på gång – ”Ät MAT, Träna hårt och håll käften”  vad tror ni om den titeln?

Kommentarsfunktionen är avstängd.