”Så går du ner 5 kilo i sommar”

….skriker rubriken mot mina ack så känsliga ögon. Klickvänligt, jag vet men iom att jag är lagd åt det obstinata, mer motvalls kärring så att säga, så tänkte jag förmedla några tips på temat – ”Så går du upp 5 kilo i sommar”

Ja, för det kräver också sitt jobb och kan vara nog så lärorikt att veta mer om.

  1. Regel nr 1 är att alltid se till att hamna på ett kaloriöverskott dvs tillföra kroppen mer energi än vad den förbrukar, ja det är egentligen hela tricket. Glöm allt tugg om hormoner, blodgrupp och tarmbiotan.  För att vara extra hjälpsam följer tipsen som gör detta så smidigt som möjligt.
  2. Drick dina kalorier. Så satans smidigt att inte ens behöva tugga! Välj sockersötad dryck i alla lägen- läsk & saft. Gå inte på möket om att sötningsmedel ökar sötsuget, nej hugg direkt på det riktigt söta och göd din inneboende sockerråtta med äkta vara. Massor av kalorier utan att bli det minsta mätt. Vinn- Vinn!
  3. Smoothies! Ja, hur enkelt är inte det pga samma orsak som tidigare angetts MEN, du får samtidigt ändå känna dig nyttig. Släng gärna i några skedar av  jordnötssmör och kokosolja för att verkligen maximera kaloriintaget. Kalorier i överflöd som bara glider ner utan att du märker det och du får framstå som nästan obehagligt nyttig. 
  4. Drick alkohol! Inte nog med att du slipper tugga, du får i dig 7kcal per gram till skillnad från futtiga 4kcal per gram som socker ger. Dessutom har ju alkohol den fantastiska förmågan att liksom göra omdömet lite luddigt och det resulterar lätt i att även tuggbara kalorier konsumeras utan eftertanke.
  5. Välj med fördel livsmedel som innehåller fett, socker och raffinerade kolhydrater dvs i stort sett receptet för varenda bakverk, kex och godsak som står att finna. De är nämligen inte designade för att bara ta en.  Fett, raffinerade kolhydrater och lite sälta gör också tricket och vips har vi täckt in all världens snacks. Äntligen lite tuggvänligt tips!
  6. Ät ofta! Ja, ta varje tillfälle att stoppa nåt i kakhålet! Lär dig aldrig att hantera hunger. Kan vara det bästa av tips faktiskt. MELLIS FTW!
  7. Undvik grönsaker. Alldeles för mycket att tugga och bara nyttigheter och sjukt lite kalorier, inte värt besväret.
  8. Undvikt potatis dvs kokt potatis pga det har det högsta mättnadsindex av dom alla dvs ger mest mättnad per kalori och det är ju helt värdelöst när man vill gå upp i vikt.
  9. Pommes kan vara räddningen för den som ändå vill äta nån form av rotfrukt  pga nästan all näring är ersatt med fett och plötsligt kan det vara värt.
  10. Undvik proteinrik mat dvs kött, fisk, fågel, ägg, magra mejerier och baljväxter pga de mättar så förtvivlat samt både bygger och bevarar muskelmassa vilket är sjukt kontraproduktivt när det är underhudsfett vi vill lägga på oss pga muskler ökar energiförbrukningen även när vi inget gör och vi måste äta ännu mer.
  11. Bacon, feta korvar och pastejer kan dock vara räddningen här pga det är mest bara fett och fett innehåller ju 9kcal per gram och är därmed till och med snäppet bättre än alkohol i detta ärendet. Varför inte kombinera? Charkbricka och fnitterdricka?
  12. Välj fullfettsalternativ så snart möjlighet ges. ”Men fett mättar ju så bra” säger någon som anser sig upplyst. Jajamän, detta pga att det innehåller mest kalorier av alla näringsämnen som finns att uppbringa och gör det därmed så värt besväret. Testa riktigt krämig turkisk- eller grekisk- eller varför inte slå på stort och ta den ryska yoghurten, ringla honung över och njut av en frukost som smakar som värsta desserten, mycket pga att det är det.
  13. Se till att slarva med sömnen. Det finns få saker som främjar suget efter socker, raffinerade kolhydrater, sunkiga fetter och en gnutta sälta, som just sömnbrist. Dessutom tycker vi ofta lite synd om oss själva och unnandet känns så extra rasandes bra då.
  14. Rör på dig så lite som möjligt. Dels för att det gör av med energi och du måste äta ännu mer, men också pga det bidrar till sund hunger efter riktig mat istf sug efter den kaloririka och näringsfattiga mat vi främst bör fokusera på för att nå målet.

Håll till godo!

/Carolin Helt, Int Lic PT -allways at your service.

 

Psst. Tillhör du de som inte alls vill gå upp utan snarare ner och tycker att det här var ju helt värdelös info? Häng inte läpp, gör tvärtom bara.

Kommentarsfunktionen är avstängd.