”Så äter SMALA svenska kvinnor”

Alltså på riktigt, ÄR det där verkligen en säljande första sida? Uppenbarligen då den sitter på Expressen Söndag…
För nästan på dagen 2 år sedan skrev jag ett blogginlägg om nämnda tidnings rubrik ”Så lever svenska SMALA kvinnor” och på dessa år har vi alltså bara tagit ytterligare ett steg bakåt i utvecklingen från sunda värderingar.
En gång för alla – Det råder icke någon ”hälsohets” det råder en ”ytlighets- och utseendehets”, sjukt olika begrepp vill jag påpeka.
Är SMALA kvinnor alltså så mycket mer säljande läsning än ”STARKA” ”LYCKLIGA” ”FRISKA” kvinnor?
Nu menar jag verkligen inte att det ena måste utesluta det andra, att det är något fel med att vara smal eller att kvinnorna det skrivs om inte är både det ena och det andra. Men att det är just deras smalhet som gör dom intressanta nog för att pryda framsidan på blaskan, säger inte det en hel del om våra intresseområden? För det är ju inte så att det är tidningarnas egna påhitt, de skriver om det som säljer. Det är lätt att se vad som är mest klickbart i rubrik- och ämnesväg – viktminskning, platt mage, fettförbränning och blablabla är betydligt mer läsvärt än hur man ser till att bli stark, som kvinna åtminstone. Sorgligt är ordet. Och pinsamt.
Vad är det som gör att vi till varje pris vill vara så små som möjligt? Helt obegripligt hur storleken verkar intressantare än funktion och livsglädje..
Tror ni att man sitter där på ålderns höst och summerar sitt liv och tänker ”Jag var i alla fall smal”.
Jag sjukt svårt att tro att det kommer högst upp på meritlistan.
”Jag har varit frisk, stark och lycklig” tror jag smäller högre, faktiskt…
//Carolin Helt, Int Lic PT som jobbar vidare på frisk, stark och lycklig..