Nej, det kommer aldrig bli som vanligt. Det kommer att bli bra men aldrig som vanligt!

Många har fastnat i någon sorts handlingsförlamning. Ingenting blir gjort och vi måste vänta och se… Fast vi kan väl baka lite under tiden! Men för i heeellveeete!!

Nej det kommer aldrig bli som vanligt. Det kommer att bli bra men det kommer inte bli som det en gång har varit.

Nu, inte längre fram, utan nu behöver du skapa den person du behöver vara för att allt ska funka.

Man får lov att vara ledsen. Man får lov att vara rädd. Det betyder inte att du är instabil och en sämre människa. Men kära du, ta dig vidare.

Ja, jag har empati för dig som är ledsen och rädd men NEJ,  jag har inte sympati för att du vräker i dig kakor och hamnar i soffan!

Om andra har klarat och klarar det så kommer också du. Men resan måste börja. Den börjar med en utmaning, ett motstånd, tänk dig en hantel som du ska lyfta.

Det kan vara i sin enkelhet att bara gå utanför dörren på en kort promenad. För en annan kan det vara att hitta en annan träningsform där man kan ta i som tusan eftersom det var det man gjorde innan C.
Då tränade man kanske i ett lag, i en grupp. Ett träningspass som nu känns avlägset då vi måste tänka på avstånd till varandra.

Om du är roligt för pengar sätt dig ner och gör en budget. På samma sätt med kost, träning eller vad det nu kan vara. Sätt dig ner och titta över vad du har för utgifter och vad har du för tillgångar. Sen börjar du skissa på en handlingsplan.

Här kommer ett exempel.
Mina ”utgifter” (alltså det du är ”rädd” för mm)
– Jag är rädd för att gå till gymmet för min vanlig träning pga trängsel
Lösning ”tillgång” (alltså det som finns tillgängligt)
– Jag tar reda på när där är mindre folk. Jag tar reda på hur städrutinerna är. Jag tar reda på ifall de har några extra tips, träning ute, youtube pass som jag kan köra hemma.
– Jag tar reda på ifall det finns några redskap jag kan köpa på mig. Jag tar reda på ifall det finns något hemma jag kan bära eller lyfta.
Jag kanske har ett par skor! De kan jag ju ta på mig och gå eller springa korta sträckor.

Nästa steg:
Handlingsplan, när ska jag göra detta!
Wopppsidaysy, det fanns rätt mycket tid nu när jag jobbade hemifrån eller är permitterad – Då skulle man ju faktiskt kunna köra ett 20 minuters pass, en gång per dag.
Helvetee! Vilket resultat du kommer att få jämfört med 0 träning!! Och kakbakning

Tro mig, jag sitter också ”sitter i skiten”
Med det menar jag att min situation är också svår. Vilket betyder att jag också får ändra på saker. Jag är själv där och löser saker efter hand.
Jag skapar och utvecklar den personen jag måste vara för att klara detta.

Jag vill föreläsa, då skapar jag förutsättningarna för det. Bilden idag är från en föreläsning i veckan, en delvis digital variant. Under denna stund kör jag mental styrketräning & handlingskraft! Något för er arbetsplats kanske?

 

Jag vet också att ibland behöver man hjälp. Då frågar man. Och vet du – Vi finns här, vi som jobbar med träning.

 

Det är en handling du måste göra.
Att göra – printa in detta i huvudet på dig själv.
Nu har du tiden, den tiden du under långt tid gnällt över att du inte har. Lägg föriheeelvete inte den på att baka!

Med den ljuvaste spark i röven till er alla från Lisa Kaptein Kvist, alias Kaptein kock som vägrar infinna mig i all form av handlingsförlamning!

Kommentarsfunktionen är avstängd.