Formulera ditt problem så det går att lösa

Jag tröttnade rejält på mina egna luddiga problem och ursäkter men hittade då en perfekt metod att att i tu med detta. Denna metod tänkte tänkte jag nu dela med mig av. Notera att ingenstans skrev jag att det skulle va lätt…

Jag väljer ett utav mina enklare problem. Detta för att jag inte ska bli för privat och tråka ut er med min livshistoria.

Jag har värk, rejäl sådan lite överallt. NEJ, DET ÄR INTE FÖR ATT JAG TRÄNAR FÖR MYCKET!!
Men jag behöver komplettera min övriga träning med en rejäl dos rörlighetsträning samt behandlingar med massage och kiropraktik.
Jag har själv, i några svaga stunder, hört mig gnälla men framförallt så hör jag andra gnälla om sin värk i tid och otid samt att de är helt handlingsförlamade!!

Nu till lösningen:
Vad är det som gör ont? – Skriv ner!
Var gör det ont exakt? – Skriv ner!
I vilka situationer känns det värre / bättre? – Skriv ner!
Fråga, ta hjälp av någon som kan – Boka in detta i din kalender, även telefonsamtalet du måste göra för att träffa denne.
Lyssna på personen som du frågat om hjälp – skriv ner!
GÖR SOM TESAGT!!! – SKRIV NER OCH BOKA IN DETTA I DIN KALENDER!!

Säger du att det inte funkar? Jag frågar då dig – Hur många gånger har du provat…?

Formulera dina problem så det går att lösa. Se dem framför dig. Att lulla runt och säga det är mycke nu hjälper föga.

”Du säger att du är stressad” ” ditt liv går inte ihop”
Formulera problemet så att det går att lösa!
Lösning:
Vad är det som stressar dig? – Skriv ner, gör en lista
Är det något på denna lista som du faktiskt inte behöver göra? – STRYK DÅ DETTA FRÅN LISTAN. Nej är också ett svar!!
Ta nu din lista på de saker som du känner att du måste göra och sätt en siffra på vilken som är viktigast. Nr 1 = viktigast (hoppas du skrev du och din hälsa…)
Sen är det bara att fortsätta numrera och följa denna lista. Träna på att slutföra en sak, om det är möjligt, innan du påbörjar nästa. Bocka av i da shit!

I vilket tillstånd är du när du tackar ja till saker som stressar dig? – Skriv ner och gör en plan för att inte hamna där igen.

Ex, du är på ett möte. Be om att få ta 3 min paus, lås in dig på toaletten, ta ett par djupa andetag och skapa mod för att gå tillbaka och tacka nej.

Andning styr puls och hjärta. Hjärta, rytm styr känslor. Känslor styr dina handlingar…

I vilket tillstånd är du när det flyter, när du mår som bäst och inte tar felaktiga beslut?
– Skriv ner OCH!! boka in detta dagligen i din kalender. Bokar du inte in det blir det inte av! (jasså, blev det träning för dig med, ha, ha)

Ja, jag tror ni greppar metoden. Jag måste avsluta här för Rugby WM har just startat och den har hög prioritering på min lista. Löp/inlinesåkning står också högt upp.
Morsning och good bye!

Hälsningar Lisa, ”listan” Kaptein Kvist, Pt, mental tränare och en jäkel på att designa livsstilar.

Kommentarsfunktionen är avstängd.