En bra avföring är den bästa huvudkudden!

God sömn är något av det viktigare för att hålla sig frisk och få resultat av sin träningen. Håller du koll på din mage och din tarmflora så har du kommit långt. För det är där det hela börjar.

Det är nämligen så här att det är dina bakterier som styr hur du mår, hur hungrig du är och vad du är sugen på. Vilken bakterieflora du har är styrd av vad du stoppat i dig.
Äter du skitmat, ja då har du givit de dåliga bakterierna ett försprång. Risken är stor att inflammatoriska ämnen får fotfäste och ditt immunförsvar går på högvarv. Kroppen blir då stressad vilket medför större nedbrytning av muskelmassan. Stress hämmar fettförbränningen. Stress ökar också produktionen av dåliga bakterier som styr dina mättnads hormon på helt fel håll. Det blir nu svårt att hålla koll på suget, hungern och mängden mat du stoppar i dig.
Inte riktigt vad du önskar va?
Och detta är bara en liten del av vad som sker…

Tänk på barnen! Fram till de är 3-4 år bestäms deras bakterieflora
Viktigt med bra mat och väldigt begränsat med socker.


Din vikt…
Dina känslor, hormoner, vanor samspelar med ämnen som utsöndras av bakterierna. Det du äter påverkar dessa som i sin tur påverkar vad du blir sugen på.
Hur mycket du äter påverkar din vikt…

Gynna ”växthuset” för dina goda baketrier!
Ät grönsaker, frukt, bär, psylliumfrö, chiafrö, bönor, linser, havregryn, nötter, avokado, fet fisk, syrade produkter såsom tex surkål! Yoghurt (gärna en dag gammal)mm.
Ev ett tillskott av probiotika. Det senare hittar du på apotek och i hälsokostbutiker.

Ja, det handlar egentligen bara om bra mat. Det behöver inte vara svårare än så. Skippa skitmaten helt enkelt så gynnar du ditt ”växthus” där de goda bakterierna gror.
Du blir piggare, mindre sjuk och de flesta funktioner i kroppen börjar jobba optimalt.

Många äter skitmat och tror de kan kompensera detta med motion.
Men se det funkar inte rikigt så…. Bakterierna stöter på skitmaten först innan den når blodet. Bakterierna och vem av dem som gynnas påverkas oavsett om du rör dig eller inte.

Du kan inte kompensera skitmat med motion. Det är som att parfymera en bajskorv.

Att säga att du kompenserar ett stort intag av socker (en av de största skitmats bovarna) med motion är som att kompensera skövling av regnskog med att panta burkar. Läs mer om detta fantastiska ämne i boke Magsmart av David Jonsson!

Hälsningar Lisa Kaptein Kvist, som sover gott med en mycket bra huvudkudde

Kommentarsfunktionen är avstängd.