Coca Cola, påskkilon och lagom, hur svårt kan det va?

Ja ha hör ni, det var den Påskhelgen det. Hur har den varit? Full av sunda val? Nähänä, inte det. Inget att gräva ner sig över. Några mindre sunda val här och där behöver faktiskt inte vara nåt osunt alls..

Det är ju bara Påsk en gång om året, eller hur? Och jul. Och nyår. Och midsommar. Och pingst. Och Kristi Himmelsfärd. Och alla helgon. Och födelsedagar för hela släkten, vänner och arbetskamrater. Och sen blir det ju fredag varje vecka. Och lördag. Och söndagsmiddag med svärmor och svärfar. Osv osv. Ooops! Trettonhelgen glömde jag..

Ja hör ni, det finns då alltid tillfällen till att välja. För jösses vad den omgivande miljön ger oss möjligheter till att just välja…!
Före påsk var det mängdrabatt på smågodis. Myyycket bättre pris om man köpte kilon istället för hekton.

Och nu så här efter påsk (vad är det vi firar nu?) tja,  då kör vi mängdrabatt på Coca Cola – 20 liter för 100kr. TJUGO LITER?!?!? Vem behöver det?

Sockersötad läsk, världens sämsta livsmedel,  det livsmedel som bevisat ligger bakom stor del av övervikt och ohälsan kopplat till det. INGEN behöver läsk. INGEN. När det kostar bra mkt mindre än mjölk, då är nåt fel. Oerhört fel.

Något vi bör ha i åtanke så här annan dag påsk när vi måhända är lite smådästa efter all påskmat är att rent statistiskt går det att se att de där extra kilona vi har en tendens att lägga på oss under storhelgerna, dom går vi inte ner lika lätt, om ens alls. Vi smyger upp 0,5-1kg/år och jag ni vet hur det är- åren går…vips är vi 10kg tyngre och har därmed en tendens att inte vilja röra på oss lika mycket som vi gjorde när vi inte behövde hasa runt på överdrivet många kilon.

Om vi då dessutom förlänger helgfrossandet med att exempelvis pimpla läskeblask i tid och otid, ja man behöver inte vara ett geni för att förstå varför övervikt och fetma är ett problem.

Samtidigt som reklambladen skriker ut kalaserbjudande på världens sämsta livsmedel, så skriker löpsedlar på oss om nya senaste dieterna och träningsmetoderna för att vi ska fixa bikinikroppen på nolltid. Ur led är tiden.

Hur krångligt är det att äta hälsosamt? Måste man sätta sig i lotusställning på en alptopp och bara dricka gröna drinkar och genomlida regelbundna tarmsköljningar samtidigt som vi renar våra hus med rökelse för att få bort onda energier, för att kunna leva ett hälsosamt och fullgott liv?

Nä, jag är helt övertygad om att vi skulle må bra av att lugna ner oss en smula. Kanske bli lite lagom. OBS! Inte detsamma som normal, normal är sällan hälsosamt.

Krångla inte till det så förtvivlat. Ät vanlig mat. Fokusera på att i mesta möjliga mån välja råvaror istället för färdiga livsmedel. Grönsaker, frukt, rotfrukter, potatis, baljväxter, ris, bulgur, quinoa. Variera! Dels blir spektrat av näringsämnen större och vi sprider riskerna att få i oss för mycket av oönskade ämnen.
Undvik alltför mycket charkuterier, ät rent kött, gärna vilt, fågel, fisk, ägg och naturella mejeriprodukter.
Tillsätt fetter som olivolja, rapsolja, avokado, nötter och fröer, smör är ett bra alternativ om man tillagar maten på högre temperaturer.
Undvik den uppenbara skräpmaten, den som innehåller industrifetter, raffinerade kolhydrater, socker och tillsatser, mat som är designad för att vi ska överäta. Godis, kakor, läsk, pizza, paj, snacks och bulle.
Är det hälsa vi vill uppnå måste det inte råda nolltolerans på skräpet, men låt det vara undantag. Ät det om du tycker det är gott. Ät det med måtta. Njut. Och gå sen vidare och ät mat som bidrar med näring som kroppen behöver.
Är du viktstabil, är frisk, pigg och har kraft och ork att göra det du vill – då äter du tillräckligt.

Det var väl inte så svårt ändå?

//Carolin Helt, Int Lic PT och väldigt lagom..

Kommentarsfunktionen är avstängd.