Behöver du verkligen äta mer protein?

Det är mycket snack om protein nu. ”Extra protein” och ”Proteinrik” har blivit det nya ”Low Fat” och ”Low Carb”. Nu kan man ju till och med köpa snickers med ”extra protein”. Hur är det egentligen? Behöver vi trycka i oss mer protein?

Till att börja med vill jag poängtera att vi inte ”behöver” göra eller äta i stort sett nåt. Det beror helt och hållet på vad vi vill uppnå.

Protein är dock ett essentiellt näringsämne, nåt vi alltså måste tillföra kroppen om vi har för avsikt att överleva. 0,4g per kg kroppsvikt och dag om det bara är överlevnad vi är ute efter. Vill vi undvika brist är siffran 0,8g per kg kroppsvikt. För en vanlig medelsvensk brukar det hamna på ca 1,2g per kg kroppsvikt och dag. Vi lider alltså inte av någon akut proteinbrist.

Protein eller rättare aminosyrorna som protein är uppbyggt av används i bildandet av muskelmassa, hormoner, immunförsvar, enzymer, ja dessa aminosyror är inblandade i i stort sett allt i kroppen. Det finns 20 olika aminosyror varav 8 (10 för barn)är essentiella. Äter vi hyfsat varierat och inte är strikt vegan får vi i oss samtliga utan behöva fundera nåt nämnvärt på det.

Protein är särdeles fränt näringsämne och  till skillnad från kolhydrater och fett är det inte speciellt lämpligt som energi, utan just som byggsten för kroppens alla celler. Vi lagrar inte in det som fett utan det lager av protein vi har har vi i form av muskelmassa.

Vi lider som tidigare nämnt inte av någon proteinbrist i det här landet och måste ingenting men att äta proteinrikt kan ha sina fördelar om man vill göra någon form av förändring av sin fysiska form.

Att bara dra ner på portionsstorlekarna för den som vill gå ner i vikt är inte en jättebra idé. Inte om det är kroppsfett man önskar förlora. Dra ner på kolhydraterna och fettet, jajamänsan! Det är ju de som är energikällorna och vi vet sedan tidigare att energi det har vi lagringsutrymme åt i det oändliga.

Vi har ca 7000 kcal i varje kilo underhudsfett – energi för typ 10mils löpning.

Proteinet bör vi dock inte dra ner på, gör du det när du ligger på kcalunderskott så är risken att du faktiskt hamnar under de önskade 0,8g och får därmed en brist. Vill du gå ner i fettvikt kan det snarare vara en god idé att öka proteinintaget något. Protein hjälper ju oss att bevara muskelmassan så att vi inte bara blir tunna, mjuka och sladdriga som resultat av viktminskningen. Vill du minska i kroppsfett 1. ät proteinrikt 2. träna styrketräning, but that goes with out saying va?  Protein mättar dessutom mer än övriga näringsämnen per kcal. Man blir liksom mätt, nöjd och rätt osugen på mer. Rätt få av oss som hetsäter äggviteomelett liksom 😉

Vill man inte alls gå ner i vikt utan istället gå upp i vikt. Lägga på sig muskelmassa alltså. Tja, då gör man verkligen rätt i att 1. träna hårt och 2. äta proteinrikt.

Det säger sig självt att byggmatrial krävs om det är bygga man vill.

Ca 2g protein per kilo kroppsvikt har visat sig vara en bra riktlinje att gå efter. Det gäller det att äta rikligt med mat och inte vara rädd för kcalöverskott. Muskler byggs bäst vid överskott även om det inte är omöjligt att bygga muskler samtidigt som man tappar vikt i övrigt. Det senare är dock sjukt mycket svårare.

Hur är det då med alla dessa kulörta plastburkar och chokladbitar med ”extra protein”? Är det typ hälsokost eller?

Okej, den smaksatta kvargen och proteinpuddingarna är ett bättre alternativ än chokladpudding, proteinbars (som finns i många olika sammansättningar, vissa bättre än andra) är ett bättre alternativ än Snickers eller annan godisbit, men att ge dem någon sorts ”hälsostämpel” är tveksamt. De innehåller protein men det är väl i stort sett enda nyttan, och det kan vi få i oss på andra sätt. Så för övrigt på TV-reklamen i morse att det numera finna kvarggrädde, är osäker på hur man ska se på det- proteinpimpad grädde eller fettpimpad kvarg 😮

Ägg, fisk, mejeriprodukter, bönor, linser, tofu och andra sojaprodukter, quorn, nötter (bra fettkällor dessutom) kött, gärna viltkött.  Förutom dessa uppenbart proteinrika livsmedel så kan man tänka till lite extra när man väljer kolhydratkällor- quinoa, bönor och linser igen finns ju rasande många varianter att välja på här och bönpastor av olika slag är ett alternativ till vanlig pasta.

I stället för sunkiga flingor kan man välja de gamla hederliga havregrynen som faktiskt innehåller hela 13% protein, lika många % som i keso och kvarg, det ni!

Insekter lär även komma stort inom kort, framtidens proteinkälla! Fick faktiskt rostad gräshoppa med salt- & vinägersmak i present häromsistens, är inte så förtjust i vinägersmak dock. Helt ärligt lär jag inte vara någon early adopter på just det området även om jag tycker idén är strålande..

Variera proteinkällorna, man behöver verkligen inte äta mängder med kött eller kvarg heller för den delen för att kunna äta proteinrikt. Inga konstigheter, eller hur?

Så, behöver du verkligen äta mer protein? Tja, du behöver som sagt ingenting men vill du göra en förändring av fett-/muskelmassa kan det vara en bra idé 😉

 

// Carolin Helt, Int Lic PT som äter proteinrikt men inte ätit en köttbit sen -92 (förutom en gång då jag kände mig socialt tvingad, men det är en helt annat story)

ps. vill läs gärna mina två svar på SvDs Maratonbloggen i proteinämnet – Maten som hindrar förfallet och Så hälsosamma är proteinprodukterna

Kommentarsfunktionen är avstängd.