Bästa tipsen för att komma igång efter semestern!

Inte för att jag tror att ni som läser det här är i behov att ”komma igång”. Alla som läser vad Lisa och jag hostat ur oss under sommaren har ju hållit igång som aldrig förr, eller hur? Men ni kanske känner nån som inte gjort det och som behöver lite extra tips för att få ändan ur vagnen så här när semestern är slut? Håll till godo, enkla tips från coachen…

Käket
– 3 principer jag själv håller mig till  ”Skippa skräpet” ”Ät MAT” och  ”eat when hungry” Fokusera på att äta bra mat.  Välj goda råvaror och hoppa över hel- och halvfabrikat så långt det är möjligt. Genom att äta frukt, grönsaker, rotfrukter, baljväxter, rena proteinkällor som kött (gärna vilt), fisk, kyckling, ägg och magra mejeriprodukter behöver du inte fundera så mycket på kaloriinnehåll. Du blir mätt innan du fått i dig för mycket. Genom att välja mat med omsorg slipper du gå hungrig och du slipper gå runt med sötsug.

Fokus på vad du BÖR äta istället för vad du borde välja bort alltså.

Genom att ladda kroppen med bra mat kommer du dessutom ha mer att ge under dina träningspass, vilket kommer ge dig bättre resultat av varje investerad träningsminut. Väljer du bra mat brukar hungern vara en bra tidtabell för när du bör äta igen, suget efter skräpet har du liksom blivit av med.

Träningen
– Träna utifrån ditt NU-läge. I vilken form är du nu? Hur har du tränat de senaste månaderna. Inte alls kanske? Det bör vara utgångspunkten för hur träningsupplägget ska se ut. Inte hur hon tjejen med den där magen som du vill ha, tränar. Hon har ett annat NU-läge och har ett träningsupplägg anpassat efter det. Är du helt otränad? Då kan två-tre träningspass i veckan vara rimligt till att börja med. Lägg till dagliga promenader eller var fysiskt aktiv på annat sätt varje dag. Öka sedan träningsmängden/ intensiteten succesivt. 10-15 procent ökning varje vecka är lagom för att få resultat utan att riskera att man skadar sig. Det finns inget som är så trist som skador och sjukdom. Att tvingas till ofrivilliga träningsuppehåll gynnar varken resultatet eller motivationen.

Snabba resultat är roligt men bestående resultat är mycket, mycket roligare.

Testa det istället 😉

Skallen
– Allt börjar i huvudet. Din egen inställning till bra mat och träning kommer att vara avgörande för om det här bara blir en ”Kick Start” eller en bestående livsstilsförändring. Känner du att du vill ”unna” dig skräpmat efter en vecka med god kosthållning och bra träningsrutiner? Du kanske ser det som en belöning för att du varit så duktig under veckan? Vad säger det om din syn på din satsning för ett sundare liv? Det måste ju betyda att du ser det som någon form av straff. Man ångrar aldrig ett sunt val, eller har du någon gång tänkt

”Varför åt jag inte den där chokladkakan igår när jag var så sugen?”

Nä, tänkte väl det.. Gör man tillräckligt många sunda val har man tillslut etablerat en god vana och det är de goda vanorna som får oss att fortsätta. Då har de allra flesta även fått den inre motivationen, den som inte ger vika för latmasken. Vi gör det för att vi tycker om det. Ja, vi rent av älskar att träna och att äta sunt. Vi unnar oss att må bra! Resultatet – vältränad, pigg och stark kommer på köpet

Återhämtningen

Sov kära vänner, sov. Varför? Vi blir piggare. No shit Sherlock! Det där hänger alltså ihop! För den som alltid söker efter uppiggande piller och jox kan vi alltså rekommendera sömn . Vi får mer muskler. Vi får större valuta för vår investerade tid bland vikterna i gymet då det är under natten som våra tillväxthormoner utsöndras och reparerar våra ömma och hårt arbetande muskler. Vill ni läsa mer om sömnens betydelse för vårt välmående gör ni det här och här.

Ingen tid att förlora hörni – KÖÖÖÖR!!!

//Carolin Helt, Int Lic PT

 

Kommentarsfunktionen är avstängd.