Alla hjärtans dag – Gör något gott för ditt hjärta??

Sätt luftmasken på dig själv innan du hjälper andra. Orden vi hört så många gånger på flyget. Alla hjärtans dag idag – Gör något gott för ditt eget hjärta så du kan fortsätta älska och vara där för dina nära & kära!

Då var det dax igen. Fram med bullar, kakor, tårtor och choklad. Men är det verkligen det bästa du kan göra för ditt hjärta? Då menar jag både ditt eget hjärta och ditt hjärta om ni förstår vad jag menar. Det har blivit en rutin det här med ”chokladandet” Har du inte bättre fantasi än så. Jovisst har du det?!

Vi behöver inte en dag till i förfallets tecken. Vi behöver uppmärksamma de vi älskar och det finns hur många bra sätt som helst att göra detta på. Helt ärligt så tror jag nog man bli gladare för en blomma än för choklad…  Vi är så upplysta idag så jag är faktiskt helt övertygad om detta. Dessutom varar en blomma längre.

Men den bästa gåvan du kan ge din käresta skulle kunna vara tid. Ge Hen tid att ta en löprunda, en stund på gymmet eller en promenad. Ta hand om sysslorna hemma, laga mat och ge Hen tid. Tid att vårda sitt hjärta. Där snackar vi omtanke, där snackar vi verkligen att göra något för och från hjärtat.

Att belasta sitt hjärta (dunk, dunk då) är inte bara bra för konditionen och själva hjärtmuskeln. Konditionsträning (regelbundet) ger också ökad koncentration, förbättrat minne och högre intelligens! Nu snackar vi hardcore present här!

De positiva effekterna på hjärnan, efter ett konditionspass (ca 30 min) håller i sig några timmar efter passet.  Därför hade det varit en god ide att utföra denna träning på morgonen för att skaffa sig de bästa förutsättningarna att klara av dagens prövningar och uppgifter.

Här kommer tre hjärnstarka tips. Hämtat från boken Hjärnstark, skriven av Anders Hansen

– Träna konditionsträning! Normal jogging eller promenad i 30-45 min för maxeffekt.

– Träna konditiosnträning regelbudet! 3-5 gånger per vecka.

– Öka pulsen. Att öka upp pulsen rejält lär kroppen att kraftigt ökad puls inte är en signal om fara, utan något positivt! Något man blir lugn och mår bra av. Detta är extra viktigt om du har problem som panikångest mm.

Konditionsträning har dessutom samma effekt på hjärnan som anti-deprissiva läkemedel och är rena motgiftet mot stress!

Ja, där har du den prefekta Alla Hjärtans dag gåvan till både dig, din käresta och dina barn!

Hälsningar Lisa Kaptein Kvist med stort hjärta och med god kondiotion

Kommentarsfunktionen är avstängd.