6 Tips för att undvika väggen..

Snubblade på ett gammalt inlägg jag skrev för ett gäng år sedan på temat stress. Tänk, det är då alltid är ett lika aktuellt ämne. Jag har dammat av det en smula, håll till godo!

Att jobba hårt, mycket och att ha mycket att göra på andra sätt och drivas av passion, det är ett rätt fantastiskt tillstånd det. Ett liv helt utan stress är nog inte heller något vi varken kan förvänta och är något att eftertrakta. Stress är helt okej så länge det är hanterbart. Men i bland är det ju bara för mycket, även om allt egentligen är roligt kanske passionen börjar avta ens smula. Oavsett hur känslan är gör man, som hårt arbetande rätt i aty ta hand om sig, antingen för att kunna fortsätta göra allt det där man tycker är så galet roligt eller helt enkelt för att kunna härda ut..

6 tips för att undvika den berömda väggen –

1. Sov

Sömnen är stressens antagonist. Det stressen bryter ner bygger sömnen upp. Nattsömnen är den absolut viktigaste återhämtningen. Prioritera sömnen både i kvantitet och kvalitet. Snarkande makar, gråtande barn och bökande husdjur bör hållas på avstånd under stressiga perioder.

2. Träna

När det är som mest att göra är träningen som viktigast. Att välja bort träningen är bland det sämsta vi kan göra. Vi är gjorda för rörelse och träning reducerar de negativa effekter som stress utsätter oss för. Men sänk prestationskraven! Förvänta inte att kroppen ska kunna prestera på topp när knoppen är full av stress. Njut av de stressreducerande endorfinerna och ta de allra tuffaste passen när det lugnat ner sig på andra fronter.

3. Inga Dieter

Det är ju i och för sig ett tips som gäller alla dagar året om men extra viktigt under stressiga perioder. Är det någon gång det gäller att se till att kroppen får den näring den behöver så är det nu! Att hoppa över eller äta minimal lunch pga stress eller pga att träningen inte varit lika tuff som vanligt är absolut ingen god idé. Att ge sig in i några sopdieter a la VLCD (väldigt lågt kaloriintag) eller fastor (5:2) kommer stressa kroppen ytterligare och kan vara droppen som får bägaren att rinna över.

4. Vårda energigivarna

Sociala relationer med människor som ger energi och som ger ett avbrott i vardagsstressen är viktigt. Men se upp för parasiterna som bara slukar mer energi av dig!

5. Säga nej till energislukarna

Säg nej till parasiterna. Gå och träna som planerat även om det finns saker som ”måste” göras. Strunta i dammråttorna (de syns inte om man kisar lite och sänker belysningen). Det är bara du själv som vet hur stressad du är och därför Du som måste sätta ner foten och säga ifrån.

6. Lugna ner dig

Ta en sak i taget. Jag brukar säga att min typ av mindfullness är när huvet är fullt, men på allvar är det ju faktiskt så att man bara kan vara på ett ställe i taget (inte ens jag kan mer än så) Att skriva ner vad som ska göras underlättar, då behöver man inte hålla allt i huvudet och så är det ju en så fantastisk känsla att få bocka av punkt efter punkt.

Så där ja! Själv tänkte jag ägna min lediga eftermiddag åt punkt nr 1 för att sedan gå över till punkt nr 2 för att sedan återgå  till punkt nr 1 och har jag tur hinner jag med lite av punkt 4 också. Tja, man kan ju ha fullt upp bara för att hinna med att stressa ner liksom..

//Carolin Helt, Int Lic PT driven av passion, en smula stressad men rätt duktig på att de flesta punkterna ovan 🙂

 

Kommentarsfunktionen är avstängd.