5. Aktivitet.

Då var det då äntligen dags för det sista av de 5 faserna i en livsstilsförändring- Aktivitet.För det är väl ändå dit vi vill komma- vi gör aktiva handlingar som främjar vårt välmående varje dag, utan att tänka på det? 

Steg 4. Handling som avhandlades sist,  en fas full av medvetna val som för oss till-

5.Aktivitet

Äntligen har de goda vanorna satt sig i ryggmärgen på ett sånt sätt att vi inte tänker så mycket på att göra några sunda val – det bara händer. Ty numera är det regel att planera sitt ätande så att man inte står där förvånat vrålhungrig med skitmat i händerna så snart det är dags att äta. Man har sina välplanerade matlådor och man har fyllt på i skåpen med bra råvaror i stället för sånt där som förr slank ner pga ”bara blev så”. 

Man funderar inte heller på om man ska träna, det är fullständigt självklart att träningen blir av pga man är en sån som tränar. 

Livet blir så väldigt mycket enklare när man nått 5:an pga man är inte längre beroende av eller letande efter, motivation.

Motivation var det som fick en att börja men det är de goda vanorna som fått en att fortsätta. 

Man gört ändå oavsett om man är sugen påt eller inte.

Är det då så att om man en gång mått aktivitetsstadiet så är man ”hemma” för gott? 

Handlingsstadiet kan ses som förälskelsens tid. Ja, ni vet den där pirriga känslan som gör att man inte kan tänka på eller prata om nåt annat, en fantastisk tid men ack så flyktig.

Aktivitetsstadiet är den stora kärleken som är lugn, trygg och mer bestående. Men all kärlek måste vårdas och inget att ta för givet. 

Så näe, hemma för gott är man inte. Man brukar säga att mellan 6 månader upp till 5år av aktivitet- då, först då är man på riktigt en sån som tränar och som klarar av ett avbrott från rutinerna utan att riskera att falla tillbaka till tidigare stadier i livsstilsförändringen. 

Så för den som nyss tagit sig till 5:an- juni 2023, då kan du slappna av. Tryggt förvissad om att inga återfall kommer drabba dig. Då har du funnit the love of your life som alltid kommer älska dig tillbaka. 

Fast det där gäller helt säkert inte alla. När jag tog upp detta på en föreläsning för ett tag sen sa en av männen längst bak i lokalen (medelålders med armarna i kors, en typisk förnekare)

”Det där stämmer inte. Jag tränade hårt och regelbundet i 10år, men jag la av ändå och har inte börjat om sen dess…”

Nr 5- alla vill nå dit och förbi in i mål och slippa skänka rubriker likt ”KICKSTARTA DITT VIKTRAS – tappa 4kg på 2 veckor!!”  Vad är det då som gör det så förbaskat svårt att förändra på riktigt? 

Det finns säkert lika många svar på den frågan som det finns människor som försöker. Men med tanke på hur många som fastnar i fas 2 & 3, gästspelar i 4:an lite då och då för att trilla tillbaka igen och igen och igen, så är mitt främsta tips- 

Gör det inte så förtvivlat stort!

Det handlar inte om ETT stort beslut som ska tas, det handlar många små val och beslut som tas flera gånger varje dag. 

Har du otur när du tänker och väljer soffmys och kladdkaka med tillhörande navelluddspetande och självömkan ena dagen, betyder inte det att det är kört och därmed dags att skjuta den planerade hälsosatsningen på framtiden.

Vi lever liksom inte bara en gång- de flesta av oss får en ny chans till att ha mer tur när vi tänker varje dag, dag efter dag.. 

HEPPÅER!

//Carolin Helt, Int Lic PTstark anhängare till KISS-metoden (Keep It Simple Stupid)

Kommentarsfunktionen är avstängd.