3 tips för en kropp i toppform!

Vilken klickvänlig rubrik va? Alla vill väl ha en kropp i superform. Håll i er för här kommer det – Tipsen som kommer att förändra ert liv!

Hetaste tipset av dem alla – se till att aldrig vara ur form. Därmed får ni direkt ett tips på köpet. Med en kropp i toppform menar jag – piggare, starkare, friskare och gladare. En kropp med klipp i helt enkelt.

Mina topp 3 tips för toppform lyder enligt följande-

  1. Motionera varje dag! Kroppen är gjord för rörelse inte stillasittande, inte ens gjord för solstols- eller soffliggande. Underbar mer eller mindre pulshöjande aktivitet, det är grejer det. Jag säger inte ”träna stenhårt” men rör på dig för tusan! Att variera sin träning är jätteviktigt. Varva tuffare pass med lättare, varva kondition med styrka. Mer om det läser du här 🙂 Istället för att fråga sig om det verkligen är hälsosamt att träna mycket och ofta, bör vi fråga oss hur alla timmar sittandes på rumpan gynnar vår hälsa. Träna inte bara för den fysiska hälsan utan även för den mentala. Träning är den i särklass bästa antidepp medicinen! Vi blir piggare, starkare OCH gladare 😀
  2. Ät när du är hungrig. Ät MAT. Ät mat gjort av omsorgsfullt utvalda råvaror, mat som har större funktion är bara vara gott i munnen och bukfylla. Sträva efter att tillföra så mycket näring som möjligt istället för att sträva efter att maten ska vara så ”fritt- från” diverse ämnen. Väljer man näringsrika livsmedel så är de fritt från det mesta skräpet. Välja råvaror utan innehållsförteckning i mesta möjliga mån. Ät så mycket mat så att du är nöjd och tillfreds och har kraft och ork till att göra allt det där som du vill göra. Läs råden som Brasiliens motsvarighet till Livsmedelsverket ger här.
  3. Sov när du är trött. Vakna när du är pigg. Sömn är ta mig tusan den absolut bästa återhämtningen. För att gå tillbaka till det där med träning – många snackar vilodagar från träning men missar helt betydelsen av en god nattsömn. Sov tills du är utsövd. Sov tills du vaknar av dig själv. ”You wish” tänker du. Har man inte möjligheten att sova länge på mornarna betyder alltså att man måste pallra sig i säng tidigt. Det finns en lösning på all problem 😉 Under sömnen repareras både kropp och knopp. Det är då själva nyttan av träningen verkligen blir nytta. Tillväxthormonerna som hjälper till att bygga upp våra muskler strömmar till och vi tillgodogör oss träningen som krävs för att kunna toppa formen. Att sova tillräckligt mycket är viktigt för en fungerande aptitreglering. Sötsug kan botas med sömn. Och sömn gör dig lycklig! Prioritera sömnen, det är tokviktigt!

Träna – Äta – Sova = faktorer som bör upprepas varje dag ,livet ut. Så mycket var det med den quickfixen…

En sak till…

Stress är en bitch alltså… Förvänta inte att toppformen ska infinna sig om du är tokstressad. Alla tre tips för toppform är även tips för att kunna hantera och motverka stress. Att vara stressad är alltså bara ytterligare ett skäl till att just prioritera Äta-Sova-Träna 😉

Sorry, det blev inga kioskvältartips den här gången heller. Ingen mystisk ört eller makalöst träningsupplägg, inte ens ett litet piller fick ni tips om. Jobba hårt på att ta hand om sig själv är bästa tricket för toppform – as simple as that 😀

/ Carolin Helt, Int Lic PT och i hyfsad form för jämnan..

Kommentarsfunktionen är avstängd.